söndag 28 juni 2009

En ledig dag

Knappast utvilad men med några timmars sömn i hängmattan vaknade jag av väckningen klockan sju. Kvällen innan befann jag mig i ett ständigt kanonskjutande av fyra skepp (inklusive vår egen Götheborg) som sköt vilt med kanonerna när det skulle utspelas ett krig mellan Sverige och Danmark (Danskarna vann).

Natten avslutades med att jag fick gå brandvakt. Att gå brandvakt innebär att man går igenom i princip alla ytor på båten för att se att det inte brinner eller att något saknas eller är felplacerat. Ett riktigt bra sätt att skaffa sig en bra bild av det hur stort det här fyra våningar stora skeppet verkligen är.

När man ska göra saker och vad man ska göra ombord styrs av ett vaktschema. Förutom befälen, maskineriet och byssans personal är vi ungefär 40 personer som är med och arbetar på båten – vi kallas för jungmän. Alla jungmän har blivit indelade i tre vaktscheman – styrbord, babord och mittskepp. Jag hamnade i styrbords vaktschema och Camilla i babord. Att vara i styrbords vaktschema innebär att man arbetar mellan klockan 12 och 4, både natt och dag. Alltså jobba fyra timmar – ledig åtta. Detta gäller dock bara när man är till havs – till land är det lite mer förvirring vilka tider och arbetsuppgifter som gäller, mycket på grund av att man har betalande besökare ombord – igår var t.ex. Fredrikshamns borgmästare här. Men arbete i land kan handla om underhåll och träningsarbete.

Idag har det dock varken varit träning eller underhåll. Istället har det varit några sköna timmars bad och sol på Fredrikshamns fina palmstrand. Nu när mar sig klockan 17och då är det mat och sen ska vi träna på att klättra i riggen. Ikväll avgår vi mot Sandefjord och vid midnatt går mitt vaktschema på första passet – då hoppas jag vi får hissa segel!

/ Johan


Vacker solnedgång över Fredrikshamn igår.


En av alla passager man ska passera under en brandrond.


Så här kan det se ut en ledig dag när man är ute med Ostindiefararen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar