fredag 7 augusti 2009

Ny hamn - ny bloggare

Jag mönstrar på och löser av Oscar på torsdag kväll. Efter att ha installerat mig ombord blir det kvällstur i Risør. Träbåtfestivalen har just startat och sommarklädda norrmän flanerar på bryggan och beundrar de stolta träbåtarna med sin blänkande fernissa.

Mitt ibland dom dyker så en udda fågel upp; en till synes ordinär plastsegelbåt. Upp ur ruffen sticker ett huvud som ser ut att tillhöra en vilsekommen gängmedlem från någon MC-klubb. Och jag anar inte hur rätt jag har.

Folk börjar samlas på kajen och det blir snart uppenbart att detta inte är vilken båt som helst. Detta är Berserk, ett gäng moderna norska vikingar – med allt ni kan föreställa er att det innebär - som kommit för förgylla festivalen med sina historier om hur de lyckades med bedriften att som första båt - med en besättning som till största delen saknade seglingserfarenhet - segla i Amundsens kölvatten genom den svårtillgängliga Nordvästpassagen. Ett äventyr som innehöll både möten med isbjörnar, besök i kanadensiskt fängelse, drivis och fylla. http://www.wildvikings.com/




Beserk-gänget underhåller med filmsnuttar som projiceras på båtens segel, musikstycken och - ibland kanske något mindre - sanna historier om deras öden och äventyr.

/Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar