onsdag 29 juli 2009

Allt är inte hårt arbete.

Ryktet stämde! Vi ska grilla ombord och solen lyser äntligen på oss. Väl ankrade i Åbyfjorden så blir det tid till annat också. Badstund utlyses, bikinin åker på, räddningsbåten kommer i och vi hoppar i det stora blå. En otrolig känsla att bada från Ostindiefararen. Det är inte många som ligger i länge, vattnet är ganska kallt. Jag tar mig upp via en repstege. Lätt är det inte, det är mycket teknik men det gäller också att vara stark, både i armar och ben. På denna seglats har jag använt muskler jag inte visste att jag hade. Fritidsbåtarna cirkulerar som vanligt omkring oss, många är nyfikna på skeppet.


När badstunden är slut vankas det grillning och jag är nere i byssan (köket) och hjälper till med att lägga fisk i folie. Det blir också revbensspjäll, korv, lamm, potatissallad, ananas, vattenmelon med mera. En fantastisk buffé. Ett långbord dukas upp på aktre däck. Kocken grillar, några spelar gitarr och trummor och sjunger. En exotisk upplevelse.





Efter maten blir det underhållning. En ovanligt akrobatisk jungman som har klätt ut sig till pirat, klättrar upp i riggen och visar sedan konster i en tamp. Han virar in sig i repet, trillar ner och stannar tvärt, slår volter och slår i princip knut på sig själv innan han gracilt dyker ner i vattnet. En makalös show! Sedan är det filmvisning på kanondäck från tidigare resor innan det är dags att gå till sängs. Utmattad men väldigt nöjd går jag och lägger mig i min hytt. Jag upptäcker att jag har tjära i håret men äsch - Lysekil nästa.



//Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar