fredag 31 juli 2009

Nr 55 mönstrar på

Hej! Nu är det Anders som skriver…
Jag kommer att skriva från Lysekil till Halmstad. GöteborsOperan, marknadsavdelning är min arbetsplats och jag kommer att arbeta i ett av de tält som sätts upp i varje stad som vi besöker.

Jag kommer landvägen från Göteborg via buss. När jag närmar mig Lysekil ser jag masterna från Götheborg, hon ligger stadigt vid kajkanten och solar sig i sin glans. Det är ganska mycket folk på kajen som flanerar och många köper biljetter för att komma ombord. Ute till havs är det segling, VM Lysekil Women´s Match race. Det är goda förutsättningar för spännande segling, det blåser ca 6 till 8 sekundmeter. Jag mönstrar på och får en genomgång gällande säkerhetsfrågor, får även en hängkojplats i akter skans, nummer 55. I akter skans delar jag utrymme med ca 20 personer i alla åldrar, både män och kvinnor.

Ett snabbt klädbyte och därefter lite mat i kistan, ner för landgången och till kompisarna i tältet från GöteborgsOperan och Göteborg&Co. Jag svarar på frågor, allt från guidade turer och föreställningar på GöteborgsOperan. Göteborg&Co har broschyrer och kartor om staden Göteborg och en trevlig tävling där man kan vinna fina priser. I tältet bredvid oss har Götheborg biljettförsäljning till skeppet och souvenirsaker t ex te, porslin, tjära, t-shirts, kepsar, tångtvål och en massa saker till barnen. Tälten är öppna från klockan 10.00 till 20.00, det är jämn ström av folk under de två dagar vi är i Lysekil. Imorgon torsdag lämnar vi kajen klockan 10.00 med destination Halmstad. Det skall bli spännande att se mitt älskade Bohuslän från Götheborgs däck.


Torsdag morgon, inblåsta…
Det blev inte alls som jag trodde, vi skall stanna ett dygn till i Lysekil. Jag som ville avsegla och se Bohuslän sakta passera i soldiset. På grund av en storm som ligger utanför Norge och förväntas nå in till västkusten under dagen har kapten beslutat att vi stannar en natt till. Istället har det bestämts att ett sällskap skall komma ombord, de skall färdas en kort sträcka för att se en vågstation som är världsunik i sitt slag. Vi har verkligen tur med vädret denna förmiddag, lagom med vind och soldis. Vi går med motor hela vägen till vågstationen (Islandsberg) och tillbaka till Lysekil. När vi angjort kaj kommer regnet, det öser ner.

//Anders



Jag och Annika bloggar från tältet.


Götheborgs tält med souvenirshop i förgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar