tisdag 21 juli 2009

Skepp och Koj!

När det gäller segling är jag helt och hållet nybörjare. Som tur är börjar Ostindiefararäventyret för vår del med en mjukstart. Inte förrän tisdag kväll seglar vi från Farsund mot Halden. Efter att ha läst övrigas inlägg på bloggen här har jag fått några små hintar om vad de som väntar mig. Vissa stunder har jag undrat vad jag gett mig in på…

- Att klättra i riggen – klarar jag verkligen det? Jag vet ju inte ens om jag är höjdrädd.
- Och hur är det med sjösjukan – jag som blir åksjuk bara jag åker X2000.
- Och alla termer om skeppets olika delar och alla regler som gäller till sjöss?

De rent praktiska bitarna får vi lite mer klarhet i när vi väl kommer ombord. Både Linda och jag hamnar i midskeppsvakten. Det innebär som tidigare bloggare skrivit om att man jobbar 4-8 natt som dag och övrig tid är det frivakt.

Den första natten blev spännande. Delvis för att allt mitt bagage förutom kamera och jacka var kvar på flygplatsen i Kristinsand och förhoppningsvis kommer dagen efter. Samtliga butiker har dessutom stängt, men tillslut hittade vi till Statoil där de viktigaste sakerna kunde inhandlas.

Sen kommer nästa utmaning – att sova. Jag sover i Aktre skans tillsammans med ungefär 20 andra och Linda har fått lyxen att bo i en hytt med fast koj. För min del ska hängkojen upp varje sovpass och ner när man jobbar och det gäller att fästa den ordentligt. Som tur är får jag prima handledning av mina två knopmästare Elin och Camilla, den sistnämnda som numera går under namnet C1. Själv är jag C2.





Hängkojen fästes genom att trä repet genom ett hål i taket och genom en metallögla två gånger om. Därefter gör man ett dubbelt halvslag om egen part och om man är lite paranoid gör man dessutom en överhandsknop. Att ta sig upp i hängkojen gör man enklast genom att ta tag i taket och häva sig upp. Knopinstruktionerna jag fick visade sig vara väldigt bra. Jag vaknade såsom jag somnade - i hängkojen och inte på golvet. Tack Elin och C1!


/Camilla

1 kommentar: