tisdag 21 juli 2009

Mot toppen!

Första dagen ombord och det är dags för riggträning. Alla som mönstrar på måste upp i riggen. Min klätterinstruktör var en av de assisterande mastskepparna. Vi började innan lunch och då kom jag till puttingvanten som är den lutande delen precis under märskorgen. Där fick jag in lite fel teknik och tröttade ut mina armar så vi klättrade ner och vilade lite under lunchen sen var det dags för ett nytt försök. Denna gång gick det utan problem att komma upp till märskorgen. Känslan att vara där uppe första gången är helt obeskrivlig hela jag sprudlade av lycka! För att klara klätterprovet ska man ut på ett av råna så nu har jag ett intyg som gäller i 3 månader på att jag får klättra i Götheborgs rigg.




/Linda

3 kommentarer:

  1. hej! Tänkte försöka få svar på min fråga igen.
    Verkar som att båten byter jungman rätt ofta,trodde man stannade iaf en vecka eller mer?

    Mvh Tania

    SvaraRadera
  2. Jungmännen byts väl, om jag förstått det hela rätt, alltid efter varje etapp, vilka varar ca två veckor. Just nu pågår etapp 4 av 5. Etapp 5, som jag ska vara med på, börjar den 28 juli.
    /Daniel

    SvaraRadera
  3. Hej! Ja, vissa jungmän byter direkt efter en etapp medan vissa stannar lite längre. Vi som bloggar är dessutom inblandade i marknadsföringsarbetet med Göteborg (staden) som sker i hamn och har därför lite annorlunda schema än de andra - vi har bytt lite oftare än de flesta. Hälsningar Johan (som bloggade mellan Fredrikshamn - Stavern)

    SvaraRadera