fredag 3 juli 2009

Segling och badstopp

Livet i hamnen fortsätter, men jag vill dela med mig om vår senaste etapp.

Kvällsvakten såg ut att bli lugn, vi skulle ju bara lägga om kursen, men har man inte varit med om denna manöver tidigare så är det lätt att tro att den görs i en handvändning, men icke! Vi var 16 man som slet i ett par timmar innan vi lagt om kursen. Det första vi gjorde var att brassa märssarna i fyrkant, - tänk vilka ord man kan slänga sig med. Märssen är mastens mittensegel, därefter brassades resterande segel.

Manövern innebär att alla segel ställs rakt, tvärs över båten för att senare inta nästa kommando och tvärställa på motsatt håll än det ursprungliga. Svetten lackade och blåsorna i händer var ett faktum, men känslan när vi fått båten i rätt riktning var häftig, tänk att vi med vår handkraft flyttat dessa tunna råar (bommar) med segel. All segling sker med handkraft, vilket också kräver sin styrka.

Arbetet sker både på däck och uppe i masterna, man kan ju alltid njuta av utsikten. Har varit inne på min tredje tur upp i masterna och fler blir det…

Nästa vakt var lugn för min del, jag stod till rors och bytte senare av till utkiken. Ett välkomnande bad ute på Oslofjorden blev ett avbrott i turen.

/Camilla


Det är inte bra att ha höjdskräck när man klättrar i masterna!



Badstopp på väg mot Sandefjord

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar